Hej,
Den 11 juni hade vi vårens sista styrelsemöte. Mötet ägnades till stor del åt diskussioner kring
aktivitetspengen och aktivitetsmatrisen. Innehållet kommer att förändras men vi vill gärna
diskutera detta även med er innan beslut fattas. Därför kommer en punkt på ledarträffen
den 18 augusti att ägnas åt denna punkt. Fundera gärna redan nu på frågor som: Hur gör ni
idag med kostnader för övernattningar, mat etc? Använder ni aktivitetspengen? Eller har ni
någon form av aktivitetskostnad som deltagarna betalar? Eller får alla ingredienser att ta
med till matlagning? Vill ni ha fasta aktiviteter som ingår för strövare/lufsare? Eller vill ni
själva bestämma helt vad ni vill göra? Idag ingår kanot (som dock kräver certifierad ledare),
dressincykling, cykla på Ven, fågelstationen i Falsterbo och Hallands Väderö. Boka in den 18
augusti då vi diskuterar dessa frågor och många andra kring aktiviteter och ekonomi. Har du
redan nu ett förslag på hur du skulle vilja ha det? Mejla detta i så fall till Åsa på bjerred-
lomma@friluftsframjandet.se
Vi har dessutom beslutat om att delta på Kulturfesten den 12 oktober som vi redan
berättade om efter förra styrelsemötet. Vill ni som grupp göra någon aktivitet i samband med Kulturfesten får ni gärna höra av er till projektledaren. Den aktivitet som vi ska vara med på
under Kulturfesten är en vandring mellan Bjärred och Lomma som kommunen arrangerar.
Vi beslutade även att fortsätta vårt samarbete med Stina Hedlund som har bikupor på ett
område mellan dammarna på OPG. Våra grupper med barn över 8 år har möjlighet att boka
in träff med Stina där ni får information om bin, kanske smaka på honung och vara med på
plats vid kuporna. Vill ni veta hur ni gör för att boka en bi-träff? Hör av er på bjerred-lomma@friluftsframjandet.se
Vi kommer att ha Öppet hus för ledare på OPG under några vardagskvällar i början av
hösten. En uppskattad träff där alla ledare har möjlighet att komma och ställa frågor, få reda
på hur material fungerar och var det finns, få koll på Sportadmin eller bara bolla tankar och
idéer för utveckling av den egna gruppen eller föreningen i stort. Planerade datum är 26/8,
27/8, 4/9 och 5/9.
Beslut togs även kring beräkningen av antal stormkök ska ändras så att även ledarna räknas
med i antalet deltagare (gäller de grupper som har egna stormkök). Det innebär att många
gruppers deltagarantal kommer räknas upp. Dock kommer detta inte ske till höstens start
utan kommer ske successivt under hösten 2019 och våren 2020.
Och glöm nu inte bort att boka in den 18 augusti för årets ledarträff!!!
Tack för denna termin och ett fantastiskt jobb i alla våra grupper! Vi önskar er alla en härlig
sommar och ser fram emot höstens friluftsaktiviteter.
Hälsningar
Styrelsen